Over stoepen en
goten.
![]() |
Morgen ligt hier een stoep |
Het
is regenseizoen en het regent dus bijna elke dag.
![]() |
Eerst de goten voorzien van beton en metselwerk |
In onze wijk, met de prachtige naam Kibagabaga, worden op dit moment voorbereidingen getroffen voor het grootscheeps asfalteren van de straten en het aanleggen van stoepen langs de reeds geasfalteerde hoofdwegen. Een gigantische operatie die groot deels met de hand en met een onnavolgbare snelheid en accuratesse wordt uitgevoerd.
De ene dag is er nog niks en de volgende dag liggen er opeens tientallen meters gestrate stoep langs een weg.
Kigali is gebouwd op heuvels, dus goede
afwatering van de wegen is van levensbelang. dat hebben ze hier goed begrepen. Het verharden van een weg begint met de angstwekkend diepe afwateringsgoten te
voorzien van betonnen vloeren en gemetselde wanden.
![]() |
Vervolgens een hele hoge stoep aan de hoge kant |
Vervolgens wordt aan de hoge kant van de weg een enorm hoge
straatstenen stoep aangelegd, waarna tenslotte de weg tussen de goot en de
stoep wordt opgehoogd en geasfalteerd, zodat het water van de weg direct in de
goot belandt.
En als het water zo in
goot loopt, waarom dan niet je auto? Bordjes met 'gevaarlijke berm' kennen ze hier
niet.
![]() |
Bordjes met 'gevaarlijke berm' kennen ze hier niet. |
Al
die gemetselde goten worden nauwgezet schoon gehouden door de straatvegers,
veelal uitkeringsgerechtigden van wie hier een forse tegenprestatie wordt
geëist voor hun karige uitkering.
Het is natuurlijk geweldig dat de overheid
hier investeert in de aanleg van stoepen, want er lopen hier nogal wat mensen
langs de weg. Zonder stoep is dat
levensgevaarlijk.
![]() |
Wordt dit een veilige stoep? |
Aan de andere kant is het dan weer apart om te zien dat de
aannemers kennelijk geen instructies hebben gekregen verkeersborden of lantarenpalen die midden op de nieuwe stoep dreigen terecht te komen te
verplaatsen. Daar wordt dus vrolijk
omheen gestraat met soms bizarre gevolgen.
Toch óók niet goed voor de veiligheid, vooral voor mensen zoals ik die
niet altijd goed uitkijken waar ze lopen....
Zoals
overal in Afrika ontbreekt het toch ook in Rwanda kennelijk aan de organisatie
van onderhoud en afwerking. Op de meest
gekke
plekken vind je onverwacht levensgevaarlijke gaten in een verder prima bestrate weg.
Hoe duur en hoe moeilijk is het om dat even op te
lossen? Er is gewoon geen mechanisme om het te signaleren en actie te ondernemen.
![]() |
Hoe moeilijk en hoe duur om dit even op te lossen? |
Dat heeft natuurlijk ook met armoede te
maken: je krijgt een weg van een donor, maar het onderhoud moet je als
land/stad zelf betalen... Maar het is toch ook een kwestie van mentaliteit en
van organisatie.
Afwerking van wegen en stoepen is van groot belang voor de duurzaamheid. Maar
goede afwerking is ook duur. Dus zie je
nogal wat slordigheid die je het ergste doet vrezen voor
de levensduur van een
en ander. Als verwende Europeaan is mijn
neiging als ik zoiets zie meewarig mijn
hoofd te schudden, maar dan schiet mij net op tijd te binnen hoe wij destijds gedwongen door geldgebrek ons
huis in Driebergen hebben laten verbouwen door een Poolse aannemer... en dan
begrijp ik alles opeens veel beter. Vreemder vinden wij de vele kapitale villa's die kennelijk al jaren geleden zijn neergezet in de verwachting dat er een goede weg zou komen en nog steeds leeg staan, want...hoe kom je er? Daarover een andere keer meer.
Jan Willem Eggink
Geen opmerkingen:
Een reactie posten